nasze media Najnowszy numer MGN 10/2019

PAP

dodane 26.06.2013 05:38

Odkryto trzy planety w "strefie życia"

Trzy planety okrążające gwiazdę znajdującą się stosunkowo blisko Układu Słonecznego są w tzw. "strefie życia" umożliwiającej istnienie na nich wody w stanie ciekłym, a być może i życia - poinformowali we wtorek astronomowie.

Poprzednio naukowcy sądzili, że wokół gwiazdy Gliese 667C krążą tylko trzy planety, z których jedna znajduje się w "strefie życia". Jednak dalsze obserwacje doprowadziły do odkrycia w tej strefie dwóch dalszych.

Są one nieco większe od Ziemi, ale mniejsze od najbardziej odległej od Słońca planety - Neptuna.

Stwierdzono, że gwiazdę Gliese 667C okrąża łącznie co najmniej sześć planet, a być może nawet siedem.

"Po raz pierwszy zaobserwowano trzy planety orbitujące w strefie życia w jednym systemie" - powiedział astronom Paul Butler z waszyngtońskiego Carnegie Institute. Zdaniem naukowców, zwiększa to szanse odkrycia dalszych tego rodzaju planet.

Gwiazda Gliese 667C jest mniejsza od Słońca i odległa od niego o 22 lata świetlne, czyli - jak na kosmiczne odległości - stosunkowo blisko.

Naukowcy opublikują swoje odkrycia w najnowszym numerze czasopisma "Astronomy & Astrophysics".

TAGI: KOSMOS, NAUKA, USA

• piotr
    27.06.2013 20:06
    Te 3 planety prawdopodobnie zwrócone są stale jedną stroną do powierzchni gwiazdy. Na jednej stronie jest wieczny dzień, na drugiej wieczna noc. Ciekawe co dzieje się w sferze przejściowej. Prawdopodobnie to kraina wiecznego huraganu.
    doceń 0

Ze względów bezpieczeństwa, kiedy korzystasz z możliwości napisania komentarza lub dodania intencji, w logach systemowych zapisuje się Twoje IP. Mają do niego dostęp wyłącznie uprawnieni administratorzy systemu. Administratorem Twoich danych jest Instytut Gość Media, z siedzibą w Katowicach 40-042, ul. Wita Stwosza 11. Szanujemy Twoje dane i chronimy je. Szczegółowe informacje na ten temat oraz i prawa, jakie Ci przysługują, opisaliśmy w Polityce prywatności.

maryniakopec