Lekko i z mocą

Kamil Szczurski

|

MGN 12/2012

publikacja 15.01.2013 11:51

Niedługo niebo przecinać będą nowe samoloty Airbusa. Tak tanio i wygodnie jeszcze nie było. Podobno.

Lekko i z mocą

Ponad 70 proc. A350 zostało wykonane z tzw. nowych materiałów. Ponad połowa z nich to tworzywa kompozytowe, a poza tym tytan i nowej generacji stopy aluminium. Kadłub wybudowano z tworzywa sztucznego, wzmacnianego włóknem węglowym. To wraz z najnowocześniejszymi systemami wewnętrznymi i napędowymi pozwoliło na ograniczenie o jedną czwartą spalanie paliwa, a co za tym idzie emsiję CO2 i koszty operacyjne samolotu.

Trojaczki

Rodzina A350 XWB składa się z trzech modeli: Airbus A350 – 800, Airbus A350 – 900 i Airbus A350 – 1000. Różnią się między sobą długością kadłuba i tym samym liczbą zabieranych pasażerów. Wszystkie trzy mają identycznie skonstruowane kokpity, co pozwala pilotom na szybkie dostosowanie się do konkretnego samolotu, a co więcej – nie wymaga odrębnych uprawnień na każdy typ.

Wydajny

Airbus porusza się z prędkością ponad 1000 km/h. Fotele na pokładzie mogą zostać ustawione nawet po 10 obok siebie, co przy długości 74,3 m pozwala na zaokrętowanie (w zależności od wersji i konfiguracji) do 440 pasażerów. Tylu ludzi można przewieźć na odległość ponad 15 tys kilometrów. Dzięki tym parametrom samolot uchodzi obecnie za najbardziej nowoczesny i ekonomiczny środek transportu lotniczego.

Lekko i z mocą  

Układanka

Poszczególne elementy samolotu budowane są w fabrykach rozsianych po całej Europie. Składane są w całość w Tuluzie we Francji – na miejsce montażu docierają albo drogą wodną, albo samolotem – wykorzystywany jest do tego A300-600ST „Beluga” Super Transporter.

A350 jeszcze nie lata. Jednak już zamawiany jest przez wiele linii lotniczych z całego świata.

Dostępna jest część treści. Chcesz więcej? Zaloguj się i rozpocznij subskrypcję.
Kup wydanie papierowe lub najnowsze e-wydanie.