Oba kanały są najważniejszymi sztucznymi drogami wodnymi.
Oba kanały są najważniejszymi sztucznymi drogami wodnymi.
Rodrigo ARANGUA /AFP PHOTO/eastnews

Ale kanał

Adam Śliwa

MGN 11/2013

publikacja 15.01.2014 15:13

Skracają drogę o tysiące kilometrów. Aby je wybudować, toczono wojnę z naturą. Aby nad nimi panować, toczono wojny między ludźmi. Cuda techniki.

O twarcie Kanału Sues-kiego 17 listopada 1869 r. i Kanału Panamskiego 15 sierpnia 1914 r. uważa się za przełomowe wydarzenia. Dlaczego te sztuczne drogi wodne są tak ważne? Wystarczy spojrzeć na mapę. Kanał Sueski połączył Morze Śródziemne z Morzem Czerwonym, a dalej z Oceanem Indyjskim. Dzięki temu wszystkie statki płynące z Europy do Azji, zamiast opływać Afrykę, mogą skrócić drogę o 7,5 tysiąca kilometrów. Kanał Panamski jest jeszcze ważniejszy. W środku obu Ameryk połączył Atlantyk z Oceanem Spokojnym. Dzięki niemu statki nie muszą płynąć dookoła Ameryki Południowej i oszczędzają ponad 14 tysięcy kilometrów.

Dziękujemy, że z nami jesteś

To dla nas sygnał, że cenisz rzetelne dziennikarstwo jakościowe. Czytaj, oglądaj i słuchaj nas bez ograniczeń.

W subskrypcji otrzymujesz

  • Nieograniczony dostęp do:
    • wszystkich wydań on-line tygodnika „Gość Niedzielny”
    • wszystkich wydań on-line on-line magazynu „Gość Extra”
    • wszystkich wydań on-line magazynu „Historia Kościoła”
    • wszystkich wydań on-line miesięcznika „Mały Gość Niedzielny”
    • wszystkich płatnych treści publikowanych w portalu gosc.pl.
  • brak reklam na stronach;
  • Niespodzianki od redakcji.
Masz subskrypcję?
Kup wydanie papierowe lub najnowsze e-wydanie.
Pierwsza strona Poprzednia strona Następna strona Ostatnia strona
oceń artykuł Pobieranie..