Zabawa z żywiołami

Anna Leszczyńska

|

MGN 10/2009

publikacja 21.09.2009 12:23

Pokazy niesamowitych zjawisk, samodzielne eksperymenty. Na dodatek wszystko odbywa się w kawiarni.

Rondo Sztuki w Katowicach Rondo Sztuki w Katowicach
To tu, w Śląskiej Kawiarni Naukowej, będą się odbywać spotkania z nauką dla dzieci
fot. AGENCJA GAZETA/BARTŁOMIEJ BARCZYK

Zaczęło się od spotkań naukowych dla wszystkich. Nie w szkole czy na uniwersytecie, ale w wygodnym miejscu z ładnym widokiem i muzyką na żywo. Stowarzyszenie Śląska Kawiarnia Naukowa już od ponad dwóch lat udowadnia, że nauka jest przyjemnością.

Spotkania na Rondzie
Zapraszani przez Tomasza Rożka goście potrafią mówić tak, że nawet ktoś, kto nie ma pojęcia o żywności modyfikowanej czy pierwiastkowym systemie głosowania zainteresuje się tematem. Goście, przy pomocy ciekawych rekwizytów, często sami demonstrują to, o czym opowiadają.

W spotkaniach brały już udział roboty, chętnych podłączano do wariografu, a gdy rozmawiano o podróży do wnętrza Ziemi, grotołazi na specjalnych uprzężach opuszczali się w dół ze sklepienia kopuły na Rondzie Sztuki w Katowicach. To tam, raz w miesiącu, organizowane są spotkania Śląskiej Kawiarni Naukowej. Przyjść może każdy, kogo interesuje otaczający świat. Skoro dorosłym spodobał się taki sposób przekazywania nauki, dlaczego nie zorganizować czegoś równie atrakcyjnego dla młodszych?

Żywioł dla dzieci
Dzieci  z  domów  dziecka, świetlic  środowiskowych  i  innych placówek opiekuńczo-wychowawczych z okolic Katowic podczas kolejnych spotkań będą mogły w Śląskiej Kawiarni Naukowej poznać wszystkie cztery żywioły. W ten sposób 40-osobowa grupa dzieci w wieku od 7 do 10 lat przekona się, jak niezwykłe potrafią być ogień, woda, ziemia czy powietrze.

Pierwsza część spotkania będzie zawsze pokazem naukowym z możliwymi  wybuchami czy innymi zjawiskami. W drugiej części dzieci pod okiem prowadzących, samodzielnie wykonają zabawki edukacyjne związane z tematem. Na koniec uczestnicy otrzymają dyplomy zaświadczające o zapoznaniu się z żywiołami.