TEST MITOLOGICZNY II

publikacja 26.09.2006 10:11

Źródło I

Apollo był synem Zeusa i Latony. Urodził się na wyspie Delos, pod drzewem palmowym. Gdy miał przyjść na świat, ze wszystkich stron przypłynęły łabędzie, a otoczywszy zwartym kołem błogosławioną wyspę, śpiewały
cudnie. Od tej chwili jałowe skały Delos zakwitły i napełniły się radością świeżej zieleni. Dźwięki muzyki i hymnów wznosiły się ku niebu w błękitnych zwojach kadzidlanych.
J. Parandowski „Mitologia”


1. Co wyróżnia Delos wśród pozostałych greckich wysp?
A- wyjątkowy kształt
B- narodziny Apolla
C- muzykalność mieszkańców

2. W chwili narodzin boga mieszkańcy słyszeli:
A- śpiew łabędzi
B- śpiew nimf
C- hymny driad

3. Przed narodzinami Apolla wyspa Delos charakteryzowała się:
A- bujną roślinnością
B- świeżą zielenią
C- pustymi skałami

4. Hołd synowi Zeusa okazano przez:
A- tańce
B- przemówienia
C- kadzidła

Źródło II
Apollo był najpiękniejszy z bogów. Wysoki, smukły, jasnowłosy, zachował dar wiecznej młodości i boskie przejrzyste oczy, które widziały daleko w głąb czasu i przestrzeni. Był bogiem wyroczni i wróżb, a odblask jego urody odgadywano w złotym obliczu słońca, którego był panem. Jako ten, co daje jasnowidzenie, był Apollo patronem wieszczów, śpiewaków poetów, których nazywano „dziatwą Apollona”. Sam grał mistrzowsko na cytrze.
J. Parandowski „Mitologia”

5. Co w wyglądzie Apollona wskazuje na to, że był bogiem wieszczów i jasnowidzów?
A- jasne włosy
B- oczy widzące w głąb czasu
C- wspaniała uroda

6. Nazywanie poetów „dziatwą Apollona” znaczy, że byli oni:
A- dziećmi boga
B- pod jego opieką i patronatem
C- przyjaciółmi boga

7. Apollo był panem:
A- Słońca
B- Księżyca
C- gwiazd

8. Co w szczególny sposób wyróżniało Apolla?
A- wzrost
B- siła
C- uroda

9. Zwrot „widzieć w głąb czasu i przestrzeni” jest:
A- porównaniem
B- przenośnią
C- epitetem

10. Apollo był mistrzem gry na:
A- cytrze
B- harfie
C- flecie

Źródło III

Gdy Apollo był młodzieńcem, już uważał się za najlepszego łucznika. Szydził nawet z Erosa, bożka miłości i przechwalał się, ze strzela lepiej od niego. Wściekły Eros wyjął z kołczana dwie strzały: miłości i
nienawiści. Strzałą miłości trafił w serce Apollina, a strzałą nienawiści w płochliwe serduszko nimfy Dafne. Dlatego nimfa nieustannie uciekała, a Apollo gonił ją przez góry i lasy. Nad brzegiem jednego ze strumieni już by ją pochwycił, ale na prośbę Dafne Gleba Matka zamieniła ją w drzewo laurowe.
J. Parandowski ”Mitologia”

11. Liście laurowe wiążą się w sposób szczególny z:
A- Dafne
B- Gają
C- Erosem

12. Podany wyżej tekst został napisany stylem:
A- naukowym, na potrzeby encyklopedii
B- publicystycznym, na potrzeby reportażu
C- literackim, na potrzeby literatury pięknej

13. Jaką cechę Apolla poznajemy w tym micie?
A- spryt
B- dumę
C- złośliwość

14. Jaką cechę Erosa poznajemy w tym micie?
A- mściwość
B- uległość
C- pokora

15. Której z wymienionych niżej cech Dafne nie posiadała?
A- lękliwości
B- uporu
C- poczucia humoru

Źródło IV

Hermes, syn Zeusa i Mai, zaraz po urodzeniu wyszedł z pieczary. Po drodze zabił żółwia, z jego skorupy zrobił cytrę. Potem zakradł się do obory króla, gdzie Apollo miał opiekować się trzodą. Wykradł zwierzęta, kluczył między górami, zacierał ślady. Stopy obwiązał liśćmi, aby brat go nie wytropił. Wreszcie ukrył bydło w grocie, a sam wrócił do kołyski. Jednak nazajutrz Apollo przybiegł z awanturą. Zdumiona Maja pokazała mu spiące słodko niemowlę. Jak można jej syneczka podejrzewać o kradzież bydła. W
tym momencie Hermes nie wytrzymał i głośno się roześmiał. By przebłagać brata, ofiarował mu cytrę ze skorupy żółwia. W zamian otrzymał laseczkę z leszczyny, która miała cudowne właściwości łagodzenia sporów i godzenia nieprzyjaciół.
J. Parandowski ”Mitologia”

16. Hermes był dzieckiem:
A- typowym
B- niezwykłym
C- spokojnym

17. Główna cecha Hermesa to:
A- spryt
B- grzeczność
C- skromność

18. Maja, matka Hermesa:
A- znała możliwości syna
B- nie znała jego możliwości
C- w tekście brak informacji

19. Hermes i Apollo mieli:
A- wspólną matkę
B- wspólnego ojca
C- nie byli krewnymi

20. Apollo podarował bratu:
A- zaczarowaną cytrę
B- czarodziejską laseczkę
C- niezwykłą kołyskę

Odpowiedzi:

1-B,
2-A,
3-C,
4-C,
5-B,
6-B,
7-A,
8-C,
9-B,
10-A,
11-A,
12-C,
13-B,
14-A,
15-C,
16-B,
17-A,
18-B,
19-B,
20-B

Omówienie wyników:
19-20 punktów - Brawo, tylko tak dalej

17-18 punktów - Dobrze, bez specjalnego wysiłku osiągniesz lepszy wynik,
może więcej skupienia, wolniejsze tempo

15-16 punktów - Należy wolno czytać, szukać odpowiedzi w tekście

13- 14 punktów - Nie zniechęcaj się, tylko ćwicz rozwiązywanie
testów, staraj się czytać ze zrozumieniem, nie zgaduj odpowiedzi
poniżej 12 punktów Wykonaj ten test jeszcze raz, o wiele wolniej, a
potem ćwicz regularnie