publikacja 20.05.2025 09:57
Największy liniowiec, jaki zbudowano w USA. Bezpieczny, szybki i wygodny. Przez lata przewoził turystów. Teraz jego pasażerami będą... ryby.
U.S. Navy photo /Wikimedia
Parowiec pasażerski SS Uni-ted States w swój pierwszy rejs wyruszył w 1952 roku. Był ostatnim statkiem, któremu udało się zdobyć Błękitną Wstęgę Atlantyku – nagrodę dla jednostki, która w najkrótszym czasie przebyła ocean. Teraz brudny, rdzewiejący, ale wciąż imponujący, ciągnięty przez holowniki ruszył w ostatni rejs. Zostanie zatopiony u wybrzeży Florydy. Będzie częścią największej sztucznej rafy koralowej na świecie.
Statek na aukcji
Błękitnej Wstęgi nie odebrał mu jeszcze żaden statek. Atlantyk pokonał w 3 dni, 10 godzin i 40 minut, pobijając rekord liniowca Queen Mary o całe 10 godzin (!).
SS United States woził turystów i celebrytów do 1969 roku. Mimo szybkości i wygody nie wytrzymał konkurencji z rozwijającą się branżą lotniczą. Próby przekształcenia statku w hotel lub atrakcję turystyczną za każdym razem kończyły się porażką, a stan niegdyś dumnego United States pogarszał się z każdym rokiem.
W 1984 roku na aukcji sprzedano jego wnętrza i meble. Niektóre rzeczy wciąż jeszcze można kupić. Lustro na przykład kosztuje 1500 euro, a elegancka ścienna lampa 3700 euro.
Ogołocenie statku wiązało się też z niebezpiecznym dla zdrowia azbestem, którym pokryto jego wnętrze, by zapewnić mu pełną ochronę przed ogniem. W 1996 roku już całkowicie pusty kadłub dotarł do Filadelfii i tam pozostał aż do teraz.
Statek duch
Zamglone morze i zardzewiały kadłub liniowca sprawiają, że wygląda jak filmowy statek duch. Takie zdjęcia pojawiły się w lutym tego roku.
Po prawie 30 latach SS United States wyruszył w ostatnią podróż. Jest holowany do Mobile w Alabamie. Po oczyszczeniu i odpowiednim przygotowaniu zostanie zatopiony, by stać się atrakcją turystyczną dla nurków.
„To symbol siły, odporności i innowacyjności narodu amerykańskiego” – napisała Susan Gibbs, wnuczka architekta Williama Gibbsa, który zaprojektował parowiec. – Dzięki zatopieniu zostanie z nami na zawsze.
Statek wśród rafy
SS United States był największym osiągnięciem w konstrukcji transatlantyków pasażerskich. Liczący 302 metry długości mógł przyjąć na pokład 2000 pasażerów i 1000 członków załogi.
Z Filadelfii w ostatnią podróż parowiec wyruszył 19 lutego 2025 roku. Zanim zostanie zatopiony na głębokości ok. 55 metrów, minie mniej więcej 18 miesięcy. Gdy osiądzie na dnie, niedaleko popularnej plaży Destin-Fort Walton, będzie nie lada gratką dla nurków. Hrabstwo Okaloosa, które kupiło parowiec, przeprowadziło już podobną operację. W 2006 roku zatopiono lotniskowiec USS Oriskany. Po latach na kadłubach jednostek powinny zadomowić się liczne morskie stworzenia, które będą ich nowymi pasażerami.
To dla nas sygnał, że cenisz rzetelne dziennikarstwo jakościowe. Czytaj, oglądaj i słuchaj nas bez ograniczeń.