Bajty historii

Agata Ślusarczyk

publikacja 04.09.2023 10:27

Łamią szyfry, śpiewają patriotyczne piosenki i kodują historyczne gry. Wiedza o dziejach współczesnej Polski nie musi być nudna!

Historię Polski można poznawać zanurzając się w wirtualny świat Historię Polski można poznawać zanurzając się w wirtualny świat
IPN

I nstytut Pamięci Narodowej nie tylko bada współczesną historię Polski i gromadzi dokumenty, ale też uczy. – Nie chcemy organizować kolejnych lekcji historii, bo dzieci mają je w szkole – mówi pan Krystian Iwanow, dyrektor Biura Wydarzeń Kulturalnych IPN. – Poprzez warsztaty czy spotkania chcemy rozwijać ich pasje, a przy okazji opowiadać o historii. No to sprawdzamy, co proponuje ta instytucja młodym.

Podróż w czasie

Na początek zaglądamy do sieci. Włączamy kanał IPNtv na YouTubie, a tam słuchowisko „Kto zna historię, nie nudzi się!” wyprodukowane przez Biuro Wydarzeń Kulturalnych IPN. To przygody Asi i Kuby, którzy jadą z wizytą do dawno niewidzianego dziadka. W piwnicy znajdują przedmioty, które skłaniają staruszka do wspomnień, a rodzeństwo niespodziewanie przenosi się w czasie. Najpierw do roku 1920, potem w czasy II wojny światowej i w końcu do PRL-u. – Opowieść dziadka tak wciąga naszych bohaterów, że zupełnie zapominają o smartfonach – uśmiecha się pan dyrektor. – Mam nadzieję, że dzieci także zaciekawi. Współczesną historię Polski można też poznawać na… warsztatach muzycznych. Podczas spotkań uczestnicy nie tylko poznają nuty, uczą się emisji głosu i scenicznych zachowań pod okiem wykształconych muzyków – historycy dbają o to, by poznali też historię odzyskania przez Polskę niepodległości. Finałem warsztatów będzie koncert pieśni patriotycznych w 105. rocznicę tego historycznego wydarzenia, czyli 11 listopada. – Chcielibyśmy też stworzyć grupę teatralną, która ciekawe wydarzenia z historii Polski przeniesie na scenę – dodaje pan Iwanow.

Więcej w najnowszym numerze Małego Gościa

Maraton programowania

Do świata cyfrowego – na komputer, smartfon, tablet, a nawet gogle VR – dzieje Polski przenosi z kolei Biuro Nowych Technologii IPN. W „Grze szyfrów” pasjonaci historii wędrują w XX wiek, kiedy na ziemiach polskich toczyła się wojna polsko-bolszewicka. Gracze mogą nawet wcielić się w historyczne postacie i wykonać misję, która będzie miała wpływ na jej zwycięski przebieg. Aplikacja „Szybowcowa ’87” przybliża losy tajnej wrocławskiej drukarni Solidarności Walczącej. Tu można cofnąć się w czasie do lat 80. XX wieku, samodzielnie powielić niepodległościową prasę, przez radio posłuchać rozmowy funkcjonariuszy SB czy obejrzeć „Dziennik Telewizyjny”. A o walce z systemem komunistycznym opowiedzą Cyfrowi Bohaterowie: Andrzej Gwiazda i Krzysztof Wyszkowski. Historyczne postacie dzięki technologii digital human i nagraniom z ponad setek kamer przeniesione zostały do wirtualnego świata. Dzięki temu głos bohaterów, ich mimika, postawa, ruchy będą świadectwem dla przyszłych pokoleń. Pasjonaci nowych technologii i historii po raz pierwszy mogli sprawdzić swoje umiejętności w Hackathonie, czyli maratonie programowania organizowanym w Warszawie przez IPN. Każda drużyna miała przygotować scenariusz historyczno-edukacyjnej gry komputerowej związanej z najnowszą historią Polski. Co ciekawe, w tym roku na Gamescom – największych targach gamingowych i technologicznych w Europie – będzie miała premierę gra o powstaniu warszawskim. A pod koniec roku ukaże się gra – symulator lotów. – Dzięki niej młodzi będą mogli poznać historię polskiego lotnictwa z czasów II wojny światowej – mówi pan Tobiasz Wultański. – Pracujemy też nad awatarami znanych postaci historycznych wzbogaconymi w sztuczną inteligencję. Będą potrafiły prowadzić konwersację dostosowaną do wieku rozmówcy – dodaje.

Olimpiada z planszówek

To jeszcze nie koniec. Biuro Edukacji Narodowej IPN zadbało o to, by młodzi poznali życie niezłomnej sanitariuszki Armii Krajowej Danuty Siedzikówny „Inki” podczas warsztatów „Drużyna Inki”. Natomiast historię niezwykłych Polaków zasłużonych dla ojczyzny można obejrzeć na YouTubie, w cyklu „Bohaterowie Niepodległej”. To seria nowoczesnych animacji, przypominających gry komputerowe. Młodzi chętnie sięgają do komiksów wydanych przez IPN, takich jak „Wilcze tropy” o żołnierzach wyklętych czy „Wojenna Odyseja Antka Srebrnego” o 14-letnim chłopcu wrzuconym w wir wydarzeń II wojny światowej. Są też komiksy tematyczne. Na przykład o Bitwie Warszawskiej 1920 r. czy powstaniu warszawskim. Co ciekawe, komiksy historyczne mogą tworzyć sami uczniowie, biorąc udział w organizowanym przez IPN konkursie „Epizody z najnowszej historii Polski w komiksie”. Pasjonaci planszówek mogą natomiast sprawdzić swoją wiedzę historyczną w Olimpiadzie Gier Planszowych. Uczestnicy rozgrywali już turnieje gier wydanych przez IPN, m.in.: „Bitwa Warszawska”, „ORP Orzeł” czy „ZnajZnak”.

Dziękujemy, że z nami jesteś

To dla nas sygnał, że cenisz rzetelne dziennikarstwo jakościowe. Czytaj, oglądaj i słuchaj nas bez ograniczeń.

W subskrypcji otrzymujesz

  • Nieograniczony dostęp do:
    • wszystkich wydań on-line tygodnika „Gość Niedzielny”
    • wszystkich wydań on-line on-line magazynu „Gość Extra”
    • wszystkich wydań on-line magazynu „Historia Kościoła”
    • wszystkich wydań on-line miesięcznika „Mały Gość Niedzielny”
    • wszystkich płatnych treści publikowanych w portalu gosc.pl.
  • brak reklam na stronach;
  • Niespodzianki od redakcji.
Masz subskrypcję?
Kup wydanie papierowe lub najnowsze e-wydanie.