Bezpieczna bankowość mobilna

Magdalena Gros

publikacja 17.06.2021 00:00

Jako mała dziewczynka stałam z rodzicami w długich kolejkach w banku, by mogli oni zapłacić rachunki albo wypłacić pieniądze. Dziś bank „nosimy” ze sobą w plecaku, torebce lub kieszeni.

Dzięki aplikacji mobilnej łatwiej nam kontrolować stan konta, płacić rachunki czy robić zakupy w sieci.  Do tego  nie musimy nosić ze sobą portfela ani karty, bo możemy telefonem zapłacić w sklepie czy wypłacić gotówkę z bankomatu. Dzięki aplikacji mobilnej łatwiej nam kontrolować stan konta, płacić rachunki czy robić zakupy w sieci. Do tego nie musimy nosić ze sobą portfela ani karty, bo możemy telefonem zapłacić w sklepie czy wypłacić gotówkę z bankomatu.
istockphoto

T e wydarzenia dzieli nieco ponad 20 lat, niby niewiele, ale w rozwoju technologicznym to jakby lata świetlne. Banki bardzo chętnie korzystają z osiągnięć informatyki i proponują swoim klientom coraz ciekawsze i praktyczniejsze rozwiązania. Wszystko po to, by mogli oni przede wszystkim oszczędzić czas. Ciesząca się coraz większą popularnością bankowość mobilna umożliwia dostęp do naszego konta o każdej porze i w każdym miejscu. Wystarczy nam telefon, smartfon lub tablet oraz połączenie z internetem. Z tego rozwiązania korzysta coraz więcej Polaków (według PRNews na koniec 2020 roku aktywnych użytkowników było prawie 14 mln).

Co nam daje bankowa aplikacja mobilna

Za początek bankowości mobilnej w Polsce można uznać rok 1999, gdy jeden z banków wprowadził możliwość otrzymywania informacji o pięciu ostatnich transakcjach oraz saldzie konta w wiadomości SMS. Te skromne początki z czasem zaczęły nabierać rozpędu. Niewątpliwie spory wpływ miał na to coraz powszechniejszy dostęp do telefonów oraz korzystne oferty sieci komórkowych. Dzięki aplikacji mobilnej łatwiej nam kontrolować stan konta, płacić rachunki czy robić zakupy w sieci. Do tego nie musimy nosić ze sobą portfela ani karty, bo możemy telefonem zapłacić w sklepie czy wypłacić gotówkę z bankomatu. Dorośli zapewne cenią sobie możliwość płacenia za przejazd autostradą, ubezpieczenia samochodu lub założenia lokaty. Młodsi użytkownicy mogą kupić bilet w komunikacji miejskiej, doładować telefon, no i nie ma obawy, że drobne wysypią się z kieszeni. Z poziomu aplikacji można też zastrzec kartę płatniczą lub ustalić limity ilościowe i kwotowe transakcji.

Zasady bezpieczeństwa

Niektórzy z pewną dozą nieufności patrzą na tego typu nowinki. Obawiają się utraty pieniędzy, wycieku danych albo tego, że gdy zgubią telefon, ktoś zyska dostęp do ich konta. Jednak nie ma powodu do obaw. Korzystanie z aplikacji mobilnych jest w pełni bezpieczne, jeżeli przestrzegamy podstawowych zasad. Pozwalają one zminimalizować ryzyko ataków hackerskich i chronią nas przed utratą naszych oszczędności. Korzystaj z legalnych i oryginalnych aplikacji rekomendowanych przez banki. Nie zapisuj haseł w telefonie. Hasła do aplikacji i telefonu powinny być różne. Aplikacja jest wtedy podwójnie chroniona. A jeżeli podejrzewasz, że ktoś mógł poznać twoje hasło, koniecznie je zmień. Loguj się tylko na swoich urządzeniach, gdyż nieznane nam urządzenia mogą być naszpikowane złośliwym oprogramowaniem. Łącz się tylko z zaufanymi sieciami, unikaj korzystania z aplikacji mobilnej, łącząc się z publiczną siecią WI-FI, narażoną na ataki ze strony hakerów. Regularnie wykonuj aktualizacje systemu operacyjnego i aplikacji. Pamiętaj o zainstalowaniu na telefonie programu antywirusowego i o jego regularnej aktu- alizacji. Ustaw limity na transakcje mobilne. Jeżeli zgubisz smartfon lub zostanie on skradziony, koniecznie zablokuj aplikację mobilną lub ją wyrejestruj. Możesz to zrobić, dzwoniąc na infolinię banku, przez konto internetowe lub w oddziale banku.

BLIK i przelew na telefon

W 2014 roku banki, które na co dzień ze sobą konkurują, stworzyły wspólnie/razem Polski Standard Płatności. Ich celem było znalezienie takiego rozwiązania, które ułatwi klientom dokonywanie płatności. W lutym 2015 roku Narodowy Bank Polski wyraził zgodę na działalność systemu płatności mobilnych BLIK. Pomysł okazał się strzałem w dziesiątkę. Z roku na rok liczba użytkowników BLIK-a rośnie lawinowo. Konsumenci cenią go sobie przede wszystkim za wygodę i możliwość oszczędzania czasu. Podczas zakupów przez internet nie musimy podawać numeru naszej karty ani wpisywać danych do przelewu. Wystarczy podać jednorazowy, 6-cyfrowy kod i zaakceptować transakcję w naszej aplikacji bankowej. Operator BLIK-a wprowadził również funkcję przelewu na telefon. To bardzo ciekawa propozycja, którą mają w swojej ofercie niektóre banki. Umożliwia nam szybkie rozliczenia ze znajomymi. Pożyczone pieniądze przelejesz na konto kolegi w kilka sekund. Jak to działa? Po pierwsze obie strony/osoby muszą mieć w swoich aplikacjach bankowych przelew na telefon BLIK, ale nie muszą mieć konta w tym samym banku. Po uruchomieniu aplikacji z książki telefonicznej wybierasz numer telefonu osoby, której chcesz przelać pieniądze, wpisujesz kwotę i potwierdzasz transakcję. Gotowe! Oddałeś dług, zrzuciłeś się na prezent urodzinowy albo pizzę. Dziś bankowe aplikacje mobilne dają mnóstwo możliwości, a ich twórcy zapewne nie powiedzieli jeszcze ostatniego słowa. Ciekawe, czym nas jeszcze zaskoczą. Przeczytaj uważnie tekst z cyklu „Ekonomia dla młodych”. Wejdź na stronę ekonomiadlamlodych.malygosc.pl i rozwiąż quiz lub rebusograf. Na zwycięzców czekają atrakcyjne nagrody!

Dostępna jest część treści. Chcesz więcej? Zaloguj się i rozpocznij subskrypcję.
Kup wydanie papierowe lub najnowsze e-wydanie.