Błyskawica piątej generacji

Adam Śliwa

|

MGN 09/2019

publikacja 19.12.2019 10:27

Szybkie, zwrotne i… niewidoczne. Już niedługo mogą pojawić się supernowoczesne myśliwce z polską szachownicą, latające z prędkością naddźwiękową bez dopalacza.

Błyskawica piątej generacji Senior Airman Christine Groening /U.S. Air Force /SIPA/East news

P od nazwą F-35, najnowocześniejszego samolotu świata, amerykańskiego myśliwca piątej generacji, kryją się trzy różne maszyny. Niewidoczny dla radarów, świetny w rozpoznaniu myśliwiec, czyli F-35A, myśliwiec wznoszący się pionowo jak śmigłowiec, czyli F-35B, i samolot pokładowy dla lotniskowców z większymi, ale za to składanymi skrzydłami. Nasze siły powietrzne planują zakup samolotów w pierwszej wersji.

Ukryte uzbrojenie

W połowie lipca cztery supernowoczesne amerykańskie samoloty po raz pierwszy dotknęły polskiej ziemi. Maszyny wylądowały w niewielkim Powidzu w województwie wielkopolskim, gdzie znajduje się baza lotnictwa. Co jest w nich niezwykłego? Przecież są wolniejsze od F-16 i latają niżej od nich. Myśliwce F-35 są znacznie bardziej zwrotne i właściwie niewidoczne dla radaru. Ich pole odbicia fal radaru jest wielkości piłki tenisowej, podczas gdy normalny samolot wojskowy odbija fale powierzchnią liczoną w metrach kwadratowych. Dodatkowo, by uniknąć wykrycia, F-35 ma uzbrojenie ukryte w komorach wewnątrz samolotu. Wszystko po to, by niepostrzeżenie zbliżyć się do przestrzeni przeciwnika, rozpoznać cele i albo je zniszczyć własną bronią, albo przekazać namiary innym myśliwcom czy artylerii rakietowej – to zadania, do których jest przeznaczony. Maszyny mogą też wspierać wojska lądowe, prowadzić walkę elektroniczną i szukać zaginionych (CSAR).

Pionowo w górę

Najciekawszą, ale i najbardziej skomplikowaną wersją F-35 jest typ B, czyli myśliwiec wznoszący się pionowo jak śmigłowiec. Na grzbiecie pod otwieraną osłoną samolot ma wentylatory, a ciąg silnika można skierować w dół. Ta wersja projektowana dla marines, czyli Korpusu Piechoty Morskiej, nie potrzebuje dzięki temu długiego pasa startowego do lądowania czy wzbicia się w powietrze. Pełna nazwa samolotu to F-35 Lightning II (Błyskawica). Podczas II wojny światowej myśliwiec o takiej samej nazwie zestrzelił więcej samolotów wroga niż jakakolwiek inna amerykańska maszyna. Samolot miał dwa kadłuby z silnikami, a kokpit pilota znajdował się między nimi.

F-35 zamiast Su-22

W polskich siłach powietrznych nowe maszyny zastąpią myśliwce Su-22. W Europie tylko Polska ma jeszcze ten sprzęt, który na różnego rodzaju pokazach robi wielką furorę. Ale wysłużone samoloty nadają się już właściwie do wycofania. F-35 ma zasięg 2200 km i osiąga prędkość 1,8 macha. Maszyny mogą przenosić do 8 ton różnorodnego uzbrojenia. Myśliwce wciąż są testowane i usprawniane. Ich minusem jest tylko wysoka w porównaniu z F-16 cena i długi czas osiągania gotowości operacyjnej.

Laser

Trwają testy nad wyposażeniem wersji bez wentylatora do pionowego startu w broń będącą rodzajem lasera bojowego.

Uzbrojenie

W wewnętrznych kontenerach można przenosić bomby kierowane, bomby kasetowe, pociski powietrze–ziemia i powietrze–powietrze. Za cenę utraty właściwości stealth, czyli niewidzialności dla radarów, można dodatkowe uzbrojenie podwieszać na zewnętrznych wysięgnikach.

Dziób

Wersja A jest wyposażona w stałe potężne działko 20 mm GAU-12/U.

Dostępna jest część treści. Chcesz więcej? Zaloguj się i rozpocznij subskrypcję.
Kup wydanie papierowe lub najnowsze e-wydanie.