Siłacz wagi lekkiej

Adam Śliwa

|

MGN 12/2015

publikacja 15.02.2016 09:16

Potrafi podnieść ciężar większy niż on sam. Bez niego niemożliwa jest żadna budowa.

Od kiedy człowiek zaczął podnosić i przenosić różne przedmioty, zauważył z czasem, że duże ciężary znacznie łatwiej mu podnieść na linie opartej o gałęzie drzewa. Nie wiedział jeszcze wtedy, że wymyślił dźwig. Bez tych maszyn nie powstałyby wielkie piramidy czy katedry. A dzisiaj niemożliwa jest bez nich żadna budowa dróg, stadionów czy drapaczy chmur. Prawidłowa nazwa urządzeń przenoszących towary to dźwignice. Należą do nich wielkie dźwigi, żurawie portowe, ale i kołowrotek w studni, podnośnik samochodowy czy winda. Dźwigiem, któremu się przyjrzymy, jest żuraw samochodowy. Największe, na ogromnych wielokołowych podwoziach, potrafią podnieść wielotonowe ciężary i przenieść na znaczną odległość. Tym określa się ich klasę. Tonometr natomiast podaje liczbę ton, którą żuraw może przenieść z jednego miejsca na drugie. To bardzo ważne, ponieważ żuraw przewróci się, jeśli podniesie ładunek zbyt ciężki albo spróbuje przenieść ładunek zbyt daleko.

Siłacz wagi lekkiej   liebherr

Dostępna jest część treści. Chcesz więcej? Zaloguj się i rozpocznij subskrypcję.
Kup wydanie papierowe lub najnowsze e-wydanie.