Jak wiatr, jak światło, jak pocisk

Adam Śliwa

|

MGN 01/2015

publikacja 14.04.2015 13:04

Są bardzo szybkie, bardzo nowoczesne i… bardzo bezpieczne. Mkną także w Polsce.

W Polsce ruszają w trasę superszybkie pendolino. Koleje wielkich prędkości to jeden z najlepszych środków transportu w Europie i Azji, znany już od 30 lat. Niestraszne im korki czy zła pogoda. Na trasach do 1000 km są bezkonkurencyjne. Samolot lecący trzy razy szybciej niż pociąg z powodu długich odpraw na lotnisku i tak jest bez szans.

Wahadełko – Pendolino

Kraj: Włochy, Czechy, Finlandia, Polska, Słowenia, Portugalia, Hiszpania, Rosja, Szwajcaria, Wielka Brytania Prędkość maks.: 293 km/h Średnio: 200 km/h Pendolino po włosku oznacza wahadełko. To pociąg dużych prędkości, który powstał we Włoszech w latach 70. ubiegłego wieku. Co ważne, nie wymagał budowy nowych, specjalnych torów. Dzięki wychylnym pudłom skład umiał pokonać ciaśniejsze łuki torów (wagon przechyla się łagodząc siłę odśrodkową i pociąg nie musi zwalniać na zakręcie). Pierwsze pociągi, które wyruszyły na trasę w 1988 roku, mknęły z prędkością 250 km/h. W zależności od kraju tworzono różne wersje włoskiego Pendolino. Do Polski trafiła nowoczesna wersja z maksymalną prędkością, ale bez wychylnego pudła. Obok chińskich i włoskich są to najszybsze pociągi tego typu na świecie. Podczas testów polski Pendolino mknął z prędkością 293 km/h, przekraczając prędkość konstrukcyjną. Pobił tym samym światowy rekord Pendolino. W Polsce ma jeździć 20 pociągów 7-członowych. Jednak dopóki nie zakończą się remonty torów, nie będą one mogły osiągnąć pełnej prędkości.

Rekordzista – TGV

Kraj: Francja Prędkość maks.: 574,8 km/h Średnio: 320 km/h Jednym z symboli Francji jest szybki pociąg TGV, czyli Train à Grande Vitesse. Pierwsza linia powstała w 1981 roku. Początkowo miała łączyć tylko Paryż z Lyonem, czyli północ Francji z południem. Odcinek ponad 400 kilometrów pociąg pokonywał w dwie godziny. Dzisiaj sieć TGV obejmuje całą Francję. Pociągi kursują na prawie 3 tysiącach kilometrów torów. Jedna z linii prowadzi do Londynu przez tunel pod kanałem La Manche. Klasyczny pociąg TGV to dwie lokomotywy i 8, 10, 16 lub 18 wagonów między nimi. Obecnie coraz częściej wykorzystuje się wagony typu duplex, czyli piętrowe. Siedem lat temu, 3 kwietnia 2007 roku, specjalny pociąg V150 pobił światowy rekord prędkości na szynach, osiągając 574,8 km/h.

Pocisk – Shinkansen

Kraj: Japonia Prędkość maks.: 405 km/h Średnio: 300 km/h. Pierwsza linia Shinkansen połączyła Tokio z Osaką. Było to dokładnie 50 lat temu. Powstała ona specjalnie na letnią olimpiadę w 1964 r. Dziś w Japonii pociągi jeżdżą co kilkanaście minut. Każdy – dla odróżnienia – ma swoją nazwę, na przykład „Wiatr” czy „Światło”. W innych krajach japońskie superszybkie pociągi nazywane są „Pociskami”. W Japonii ta nazwa nie jest używana. Nazwa „Pocisk” pochodzi od kształtu lokomotywy projektowanej w latach 30. zeszłego wieku. Liniami Shinkansen można przejechać całą Japonię. Najnowsze wersje tych pociągów mają specjalne hamulce na wypadek trzęsienia ziemi. W ciągu jednego roku suma wszystkich spóźnień pociągów Shinkansen wynosi… 36 sekund.

Dostępna jest część treści. Chcesz więcej? Zaloguj się i rozpocznij subskrypcję.
Kup wydanie papierowe lub najnowsze e-wydanie.