Droga przez morze

Adam Śliwa

|

MGN 11/2013

publikacja 15.01.2014 15:14

Ma 42 kilometry. Jest wielki, piękny, solidny i... niepotrzebny.

Droga przez morze CHINE NOUVELLE /SIPA/EAST NEWS

W  Chinach jest 7 z 10 najdłuższych mostów świata. I wciąż powstają następne. Po co? Tylko po to, żeby zadziwić świat. Most Qingdao Haiwan jest najdłuższym mostem na świecie wybudowanym nad wodą.

Szybko i solidnie

Chiński gigant łączy portowe miasto Qingdao z Huangdao. Zbudowano go na filarach w poprzek zatoki Jiaozhou. Po co wybudowano taki most? Dzięki niemu droga między miastami skróciła się o 30 km i... pół godziny. A poza tym udało się pobić kolejny rekord Guinnessa. I chyba to było najważniejsze. Zbudowanie mostu to ogromna sztuka, a takiego mostu, to prawdziwe mistrzostwo świata. Kolos jest odporny na tajfuny, na zderzenie ze statkiem o wyporności do 300 tysięcy ton, czyli z wielkim kontenerowcem, i na trzęsienia ziemi do 8 stopni w skali Richtera. Taka moc zwykłe domy przewraca jak pudełka. Na stworzenie tej konstrukcji wystarczyły budowniczym zaledwie 4 lata.

450 tysięcy ton

Do budowy mostu zużyto 450 tysięcy ton stali, a cała konstrukcja opiera się na 5200 betonowych filarach. Długość mostu to 42,5 km, a szerokość 35 metrów. Dzięki temu samochody mogą jeździć na sześciu pasach, czyli po trzech w każdą stronę. W ciągu dnia przez most Qingdao może przejechać nawet 30 tysięcy samochodów, ale w rzeczywistości ruch jest znacznie mniejszy. Wzniesienie kolosa kosztowało 1,55 miliarda dolarów. Mimo to w Chinach zostanie wybudowany kolejny most, tym razem o długości 50 km. Ma zostać ukończony za trzy lata. Dla porównania najdłuższym mostem w Europie jest most Vasco da Gama w Portugali. Wybudowany na rzece Tag most ma ponad 17 km.

Dostępna jest część treści. Chcesz więcej? Zaloguj się i rozpocznij subskrypcję.
Kup wydanie papierowe lub najnowsze e-wydanie.