Sprinter w garniturze

Piotr Sacha

|

MGN 03/2013

publikacja 02.10.2013 15:33

Na świat przyszło siódme pokolenie Corvette. Stingray 2014 – oznacza szybkość i elegancję.

Sprinter w garniturze Zdjęcia general motors

Żółte autko Jeff Gorvette z kreskówki „Auta 2” to wyścigowa wersja Chevroleta Corvette C6.R. Nie bez przyczyny więc „Gorvette” brzmi jak Corvette. Zresztą Corvette wystąpiło w setkach innych filmów. Na przykład w „Transformers: Zemsta upadłych” czy w serialu „Komisarz Rex”. Powstało już ponad 1,5 miliona egzemplarzy tego chevroleta. Niedawno, na targach samochodowych w Detroit, pokazał się całemu światu nowiutki model Corvette Stingray 2014. Nazwa nawiązuje do innego modelu z 1963 roku. Tamten wóz nazywał się Corvette Sting Ray. Choć widać pewne podobieństwo w sylwetce obu pojazdów (jak wnuczek bywa podobny do swojego dziadka), to różni je więcej niż odstęp między słowami „Sting” i „ray”. Najnowsza Corvette jest najmocniejszym i najszybszym autem w 60-letnich dziejach marki. Stingray 2014 pod maską ma 450 koni mechanicznych mocy. Do setki przyspiesza w czasie poniżej 4 sekund. A przy tym nie spala wcale tak dużo paliwa, jak inne sportowe, mocne wozy. Bo opływowy, aerodynamiczny wygląd ma nie tylko zachwycać oko. Daje też lepsze osiągi na drodze. Aby stworzyć piękne wnętrze, użyto włókna węglowego i aluminium. Zaś kierowca może wybrać dowolne z 12 ustawień prowadzenia pojazdu, w zależności od tego, na jaką jazdę ma ochotę. Konstruktorzy wykorzystali tu również rozwiązania z wersji Corvette startującej w amerykańskich wyścigach Le Mans.

6 generacji Corvette

C1 (1953–1962)

Pierwszy model Corvette z 1953 roku to dwumiejscowy kabriolet. W pierwszym roku produkcji powstało 300 aut. Wszystkie miały białą karoserię i czerwone wnętrze. I nie miały klamek zewnętrznych. A moc silnika sięgała 150 koni mechanicznych.

C2 (1963–1967)

W Corvette Sting Ray z 1963 roku konstruktorzy mocno zmienili nadwozie. Tak aby auto przypominało rekina. Uwagę zwracają dwie tylne szyby przedzielone słupkiem. A przez środek biegnie wytłoczona linia, która ma przypominać kręgosłup.

C3 (1968–1982)

W 1978 roku nastąpiła pierwsza poważna zmiana w wyglądzie Corvette. Z tyłu pojawiła się duża panoramiczna szyba. W trzeciej generacji z taśmy produkcyjnej wyszło aż 540 tys. aut.

C4 (1983–1996)

Model z 1984 roku odpowiada nowoczesnym, jak na swoje czasy, rozwiązaniom. Maska pięknie lśni, a deska rozdzielcza jest elektroniczna. Z 44 prototypów, jakie powstały w 1983 roku, pozostał tylko jeden. Zobaczyć go można w Narodowym Muzeum Corvette w amerykańskim miasteczku Bowling Greek.

C5 (1997–2004)

Piąta generacja z 1997 roku posiada nadwozie z tworzyw sztucznych. A cała konstrukcja jest dużo lżejsza od poprzedników. Silnik LS1 V8 miał moc 345 koni mechanicznych.

C6 (2005–2013)

W szóstej generacji po raz pierwszy od 1962 roku zastosowano niechowane reflektory przednie. I po raz pierwszy do budowy zastosowano takie materiały jak tytan czy włókno węglowe. Dzięki temu samochód był jeszcze lżejszy. Corvette ZR1 z 2009 roku rozpędza się nawet do 330 km/h.

Dostępna jest część treści. Chcesz więcej? Zaloguj się i rozpocznij subskrypcję.
Kup wydanie papierowe lub najnowsze e-wydanie.