Narty wcięte w talii

Gabriela Szulik (Artykuł opracowano przy współpracy Marka Ogorzałka)

|

MGN 02/2003

publikacja 06.04.2012 14:09

Jeśli na stoku zobaczysz narciarza jadącego na krawędziach nart długimi i pełnymi skrętami, jeśli przy skrętach niemal dotyka śniegu, jak motocyklista wchodzący w zakręt przy dużej prędkości, możesz być pewny – jesteś świadkiem carvingu. Nowego od kilku już lat stylu w narciarstwie.

Narty wcięte w talii Marek Ogorzałek

Rewolucja w narciarstwie
Dla początkujących narciarzy wymyślono nowy kształt nart, by szybciej opanowali technikę jazdy. Nowe narty były krótsze i węższe w środku, mocno wcięte. Jak mówią znawcy: wytaliowane. Doświadczeni narciarze zauwa żyli jednak, że narty o nowym kształcie zachowują się inaczej niż tradycyjne. Prowadzone na krawędziach, lepiej „wchodzą” w zakręty, łatwiej nimi sterować i nie ześlizgują się z toru. Są bardziej stabilne. Narty o nowym kształcie zmieniły zupełnie technikę jazdy. W ostatnich latach dokonały prawdziwej rewolucji w narciarstwie zjazdowym. Nowy styl nazwano carvingiem.

Snowboard na dwóch deskach
Słowo „carving” pochodzi od angielskiego „to carve”, co znaczy ciąć, rzeźbić i opisuje nartę mocno wciętą w części środkowej. Nowa technika jazdy, zwana carvingiem, jest podobna do jazdy na snowboardzie. Daje jednak możliwość pozostania przy dwóch deskach. Na nartach carvingowych można podchodzić na stok, odepchnąć się, czego na pochyłym stoku nie może zrobić nawet najlepszy snowboardzista. Carving zastąpił wszystkie rodzaje nart tradycyjnych za wyjątkiem specjalistycznych nart do biegu zjazdowego. W Polsce nowy styl w narciarstwie jest trochę inny niż na przykład carving alpejski. Z prostej przyczyny. Nie ma u nas długich i szerokich tras narciarskich o odpowiednim nachyleniu. Na dodatek stoki są przepełnione, co znacznie utrudnia ślizgi i pełne skręty na krawędziach nart.

Krawędziami po śniegu
Narty carvingowe przypominają kształtem klepsydrę. Szerokie na początku i na końcu, a wąskie w środku. Dzięki temu bardzo łatwo można je wprowadzić w skręt wycinany wyłącznie krawędzią i talią nart. To miejsca kontaktu nart ze śniegiem. Od kształtu bocznej krzywizny narty bezpośrednio zależy zachowanie się nart w skręcie. Ważne jest, by krawędzie były odpowiednio i na pełnej długości naostrzone. Skręt zależy od kształtu i szerokości dziobów. Jazda na krawędziach powoduje, że przy skrętach nie traci się prędkości, a przy zmniejszaniu promienia skrętu, narty nawet przyspieszają. W trakcie jazdy wystarczy właściwie przemieścić ciężar ciała i lekko nacisnąć na krawędź. Skręt to już niewielki wysiłek.

Słowniczek
carv /ang./ - ciąć, wytłaczać, rzeźbić;
carving - wycinanie skrętu w jeździe na nartach zgodnie z krzywizną bocznej krawędzi narty;
skręt carvingowy - skręt cięty, od początku do końca wycinany przez krawędzie nart, zgodnie z ich talią;
narty carvingowe - narty o szerokości dziobów powyżej 93 mm, środka od 62 do 65 mm i tyłów powyżej 88 mm.

Zalety nart carvingowych:
* Nowe uczucie przyjemności; skręt z nowym ułożeniem ciała;
*Możliwość maksymalnego wychylenia się do wewnątrz skrętu, podobnie jak w snowboardzie;
*Większe wyczucie narty podczas skrętu;
*Łatwość wchodzenia w skręt; Jazda śladem ciętym;
*Łatwość skręcania w ciężkim śniegu;
*Dobra przyczepność na twardych, sztucznie naśnieżanych trasach.

 Wady nart carvingowych:
* Na mocno nachylonych stokach, w końcowej części skrętu, zbytnio podjeżdżają pod stok – u narciarzy początkujących powodują zachwianie równowagi i utratę kontroli nad nartami;
* Złe ustawienie ciała podczas skrętu okupione jest większym wysiłkiem i upadkiem;
* Nie „lubią” jeździć na wprost;
* Nie zawsze pasują do uchwytów w wagonikach narciarskich i bagażnikach samochodowych.

Marek Ogorzałek:
– Założyciel szkoły narciarskiej Carving Ski S’cool
– Założyciel strony internetowej www.szkolacarvingu.pl /www.carvingskiscol.pl/ – Instruktor i wykładowca Polskiego Związku Narciarskiego
– Kierownik Atomic Carving Team Poland – Autor programu szkoleniowego nauki narciarstwa carvingowego /www.skionline.pl/