Złapać złodzieja

Anna Leszczyńska

|

MGN 03/2012

publikacja 17.02.2012 11:01

Szkoła, języki, zajęcia sportowe, zadania domowe. Jak w tej gonitwie znaleźć czas tylko dla siebie?

Złapać złodzieja

Obowiązków i zadań mamy czasem tak dużo, że zrezygnowani narzekamy na brak czasu. Czy czas płynie zbyt szybko? Chyba nie. Czas płynie zawsze tak niezależnie od tego, ile mamy obowiązków. Możemy jedynie lepiej się zorganizować. Trzeba zastanowić się, ile czasu zajmują nam codzienne obowiązki. Czy dobrze się za nie zabieramy i czy niektóre są naprawdę ważne? Okazuje się, że istnieje kilka dobrych sposobów, aby „zaoszczędzić” czas dla siebie.

Krok 1
Tort czasu

Warto zastanowić się, ile czasu poświęcamy na różne czynności w ciągu dnia. Najłatwiej narysować okrągły tort i podzielić go na kawałki, które będą obrazować nasze codzienne czynności. Na przykład:


Złapać złodzieja   Kiedy „Tort czasu” uczciwie podzielimy na wszystkie najważniejsze czynności wykonywane prawie codziennie, możemy się zastanowić czy ten podział lubimy i czy czegoś nam nie zabrakło? Takim brakującym elementem może być na przykład kawałek tortu zatytułowany „spotkanie z koleżanką” albo „spacer z psem” czy „oglądanie ulubionego programu w TV”.
Brakujące elementy warto zapisać z boku i zrobić wszystko, aby i one znalazły swoje miejsce w „Torcie czasu”.


Krok 2 
Unikać złodzieja czasu

Istnieją czynności, które kradną nam cenny czas, chociaż wcale tego nie chcemy. To prawdziwi „pożeracze” lub „złodzieje” czasu. Trzeba ich unikać jak ognia.
Są to:
– wydłużanie drogi ze szkoły do domu;
– nieplanowane i niepotrzebne zakupy w napotkanych sklepach;
– długie rozmowy o niczym przez telefon, Gadu, Skype;
– bezmyślne oglądanie TV;
– bezcelowe surfowanie w internecie;
– gry komputerowe;
– brak planu dnia;
– robienie zbyt wielu rzeczy na raz.


Krok 3
Plan dnia

Najważniejsze jest dobre zaplanowanie dnia. Taki plan możemy rozpisać w kalendarzu na każdy dzień tygodnia. Najlepiej gdy od razu dopiszemy czas trwania zajęć. Ile czasu zajmie mi nauka na klasówkę z angielskiego czy rozwiązywania zadań z matematyki.
Jeśli lista zadań jest zbyt długa, warto zastanowić się, które z zadań musimy wykonać pilnie i które z nich są najważniejsze. To właśnie te zadania najlepiej zrobić w pierwszej kolejności. Zaczynamy zawsze od najtrudniejszych.
Kiedy zrobimy to, co sprawia nam najwięcej problemów reszta, pójdzie już gładko, szybko i sprawnie. Nasz plan nie może być zbyt „ciasny”. Trzeba zostawić w nim trochę zapasu na niespodziewane wydarzenia, na przykład na niezapowiedziane odwiedziny. Dzięki takim zakładkom, nawet, jeśli w naszym planie pojawią się jakieś niespodzianki i tak zrobimy wszystko co zaplanowaliśmy.
W sprawnym odrabianiu zadań bardzo pomaga porządek. Nagromadzenie różnych przedmiotów odwraca uwagę i niepotrzebnie rozprasza. A to bardzo opóźnia wykonanie na czas zaplanowanego zadania. Nie warto też odwlekać w nieskończoność tego, co i tak trzeba zrobić. Im dłużej odwlekamy, tym zadanie wydaje się trudniejsze. Poza tym takie odkładanie „na potem” potrafi naprawdę zmęczyć!
I na koniec najważniejsza sprawa: Trzymać się planu :)


Korzyści z dobrego wykorzystania czasu:
– wykonywanie obowiązków z mniejszym wysiłkiem;
– lepsza organizacja pracy;
– lepsze wyniki w nauce;
– mniej gonitwy i stresu, i brak poczucia że się nie zdąży;
– większa satysfakcja z wykonanych zadań;
– większa chęć do nauki;
– mniej błędów popełnianych najczęściej w pośpiechu lub ze zmęczenia;
– więcej czasu na własne przyjemności;
– uporządkowanie.

Dostępna jest część treści. Chcesz więcej? Zaloguj się i rozpocznij subskrypcję.
Kup wydanie papierowe lub najnowsze e-wydanie.