Wielki test z krykieta

ps/PAP/cricket.pl

publikacja 10.11.2011 15:19

Mecz testowy? W krykiecie tak nazywa się najtrudniejszy międzynarodowy sprawdzian umiejętności krykiecistów. Taki sprawdzian zdają właśnie zawodnicy Australii i Republiki Południowej Afryki.

Wielki test z krykieta Australijczyk Shane Watson (z prawej) i Vernon Philander z RPA podczas meczu testowego PAP/EPA/NIC BOTHMA

Nie każda reprezentacja może wziąć udział w takim wyjątkowym meczu, jak ten w Kapsztadzie, gdzie drużyny obu krajów walczą ze sobą już drugi dzień. Mecz testowy mogą rozegrać tylko ci, którzy posiadają odpowiedni „test status”. A jego przyznaje Międzynarodowa Rada Krykieta. Dziś jest 10 takich zespołów.

Taki mecz testowy trwa pięć dni. Codziennie zawodnicy rywalizują trzy razy po dwie godziny, robiąc w tym czasie przerwy na posiłki.

Poniżej kilka zasad gry w krykieta:

W grze w krykieta uczestniczą dwie 11-osobowe drużyny oraz dwóch sędziów. Boisko do gry ma kształt owalny i może mieć różne wymiary, ale na ogół jest to 200 m długości. Kij do krykieta (cricket bat) jest podłużny i zakończony wąskim uchwytem. Maksymalnie może mieć około 90 cm długości. Piłka, zrobiona z korka, waży około 280 g. Jest pokryta skórą z widocznymi na wierzchu szwami.

Na środku pola znajduje się tzw. pitch. Jest to utwardzony pasek ziemi o długości 18 m, na którego przeciwległych końcach znajdują się tzw. wickets. Są to 3 kijki jednakowej wysokości - około 90 cm, stojące w odległości 5 cm od siebie. Każdy taki kijek nosi nazwę stump. Na ich końcach ułożone są tzw. baile - małe kawałki drewna. Przy każdym wickecie stoi jedna osoba, trzymająca kij, zwana dalej batsmanem. Jeden z batsmanów stoi twarzą do bowlera, który ma za zadanie rzucić piłkę nad głową z wyprostowanej ręki.

Drużyny zdobywają punkty, czyli tzw. runy. Run jest zdobyty, gdy batsman po odbiciu piłki biegnie do przeciwległego końca pitchu i minie linię tzw. crease. W tym samym czasie nie uderzający batsman także biegnie do przeciwległego końca. Takich runów można zdobyć tak dużo jak to tylko możliwe. Batsman może zostać wykluczony jeśli piłka uderzy w słupki jego wicketa, zanim dobiegnie on do którejś z linii, czyli crease na pitchu. 

Inny sposób na zdobycie punktów to wybicie piłki poza granice pola. Jeśli batsman odbije piłkę i uderzy ona w ziemię zanim znajdzie się poza linią graniczną, to zdobywa się 4 runy. Jeśli natomiast piłka zostanie odbita i przeleci granicę bez dotknięcia boiska, to zdobywa się 6 runów.

W trakcie meczu każda drużyna gra jedną rundę, która składa się z ok. 20 over (lub 120 rzutów). Jeden over to runda, w trakcie której jeden gracz ma 6 rzutów piłką. Inna opcja to zakończenie meczu, kiedy każdy batsman zostanie wykluczony. Większość meczy jednodniowych to rozgrywki, w których każda drużyna ma 50 over (lub 300 rzutów). Jeśli 10 batsmanów z jednej drużyny zastanie wykluczonych, to następuje zmiana, bez względu na to ile rzutów pozostało danej drużynie. Zwycięża drużyna, która zdobyła więcej runów.