nasze media Najnowszy numer MGN 06/2020

Magdalena Gros

|

MGN 12/2019

dodane 19.12.2019 10:36

Żeby mi się chciało chcieć

Przez 30 dni będę zasuwał krzesło, gdy wstanę od stołu. Od dzisiaj do końca życia będę zasuwał krzesło, gdy wstanę od stołu. Wybierz lepszą wersję.

W  „Weselu” Stanisława Wyspiańskiego jeden z bohaterów mówi tak: „A ja myślę, ze panowie duza by juz mogli mieć, ino oni nie chcom chcieć!”. Czytasz to zdanie po raz kolejny i zastanawiasz się pewnie, o co tu chodzi. Co to znaczy, że trzeba chcieć chcieć? Spokojnie! Na zagmatwane teorie najlepsze są rysunki. No to popatrzcie…

Rysunek

Spróbujmy rysunek rozłożyć na czynniki pierwsze. Najpierw rozum rozpoznaje jakieś dobro. Na przykład, jeśli po jedzeniu odłożę talerze do zlewozmywaka albo włożę je do zmywarki, pomogę mamie. Tymczasem nasza wola dobrze wie, że ta czynność wiąże się z wysiłkiem, i mogę chcieć odłożyć talerze albo nie. I tu dochodzimy do sedna sprawy. Musi nam się CHCIEĆ pomóc mamie. Wola musi być dobrze ukształtowana, żeby nam się chciało pomóc mamie. Wtedy wola pomoże nam wykonać dobro, które rozpoznał nasz rozum. Brzmi skomplikowanie, ale właściwie można to sprowadzić do znanego powiedzonka: „żeby mi się tak chciało, jak mi się nie chce”. Dokładnie o to tu chodzi. Musimy tak pracować nad swoją wolą, żeby nam się chciało wybierać to, co dobre, a najczęściej trudniejsze i wymagające więcej wysiłku.

Nawyki

Jak pracować nad wolą? Jednym ze sposobów jest wyrabianie w sobie dobrych nawyków. A nawyki to takie czynności, które wykonujemy automatycznie, które weszły nam w krew. Co może być takim dobrym nawykiem? Na przykład codzienna lektura Pisma Świętego, odrabianie lekcji tego samego dnia, wieszanie kurtki i odkładanie butów, zbieranie naczyń po posiłku, czytanie co najmniej 20 minut dziennie, codzienna gimnastyka lub spacer, odmawianie dziesiątki Różańca w drodze do szkoły itp. Niektórzy mówią, że wystarczy 30 dni, żeby utrwalić w sobie nowy nawyk. Czy to możliwe, żeby wszystko wszystkim udało się osiągnąć w 30 dni? Nie jestem przekonana, bo przecież jesteśmy różni. Ale myśl jest jak najbardziej słuszna. Bo o wiele lepiej brzmi, kiedy powiem, że „przez 30 dni będę zasuwał krzesło, gdy wstanę od stołu” niż „od dzisiaj do końca życia będę zasuwał krzesło, gdy wstanę od stołu”. Druga wersja brzmi przerażająco, zwłaszcza gdybyśmy chcieli dokonać dużej zmiany w naszym życiu. Ale przez 30 dni to co innego... Mogę spróbować.

Wychowywanie woli

Załóżmy, że chciałbyś wstawać od razu, gdy tylko zadzwoni budzik. Wiesz, że to Twoja słaba strona, że leżąc za długo w łóżku, spóźniasz się do szkoły albo denerwujesz rodziców, którzy śpieszą się do pracy, a muszą Cię podwieźć do szkoły. To pragnienie poprawy jest na razie na etapie „chciałbym wcześniej wstawać”. Jednak taka zmiana to wysiłek, walka z lenistwem, z naturalnym dążeniem do wygody i przyzwyczajeniami. Nie jest łatwo dokonywać takich przewrotów w życiu. Jednak tylko tak możemy „wychowywać” naszą wolę. Musimy ją nauczyć chcieć realizować dobre rzeczy. Warto rozpocząć od ustalenia realnych celów. Na przykład: postanów, że od dzisiaj będziesz wstawał, gdy tylko zadzwoni budzik, i wytrwale to realizuj. Ukształtowanie nowego nawyku może Ci zająć 30 dni, może mniej, może więcej. Ale z każdym dniem będzie Ci łatwiej. Istnieje też duża szansa, że po tym okresie będziesz miał wyrobiony nowy nawyk.

Obrazek motywacyjny

Jest tu obok obrazek, który ma Ci pomóc w pracy nad nawykiem. Potnij go po zaznaczonych liniach na 30 części i włóż do koperty. Każdego dnia, na przykład od razu po przebudzeniu albo po porannej modlitwie, albo po umyciu zębów, przyklej na kartce jeden element układanki we właściwym miejscu. Fragmenty obrazka są ponumerowane od 1 do 30. Po miesiącu regularnego podejmowania wyzwania ułożysz zdjęcie i powiesz: „dałem radę!”. Powieś obrazek w widocznym miejscu, by Ci przypominał o tym, że potrafisz być wytrwały i że chcesz chcieć. Pomyśl: czy to jest dobre dla Ciebie i Twoich bliskich? Czy przez to masz łatwiejsze życie i możesz uniknąć przykrych konsekwencji? Czy dzięki Twojemu nowemu nawykowi ktoś się uśmiecha albo ma mniej pracy? Jeżeli widzisz dobro, które przyniósł ten nawyk, nie rezygnuj! Jeżeli po 30 dniach nadal dana czynność nie stała się nawykiem, to nic straconego! Wydrukuj z naszej strony nowy obrazek lub potnij pocztówkę i próbuj przez kolejny miesiąc. A gdy uznasz, że daną czynność wykonujesz całkiem automatycznie, to może zastanów się nad wypracowaniem w sobie nowego nawyku? Powodzenia!

« 1 »
oceń artykuł Pobieranie..

Najaktywniejsi użytkownicy

  • 1
    maryniakopec
    ostatnia aktywność: 07.01.2020
    łączna liczba komentarzy: 36
  • 2
    gr3
  • 3
    wojas004
    ostatnia aktywność: 15.09.2019
    łączna liczba komentarzy: 113
  • 4
    minialo
    ostatnia aktywność: 21.11.2019
    łączna liczba komentarzy: 17
  • 5
    gkostka
    ostatnia aktywność: 13.01.2019

Najwyżej docenione