Wygrać z damą

Krzysztof Błażyca

|

MGN 03/2007

publikacja 02.02.2007 14:55

W 80 dni dookoła świata. Niemożliwe? Takich śmiałków jak Fogg z powieści Juliusza Verne’a było już sześciu.Polak może być kolejnym.

Wygrać z damą   Kapitan Roman Paszke może być pierwszym Polakiem, który samotnie katamaranem opłynie świat dookoła fot. EAST NEWS / ANDRZEJ WRZESINSKI Pierwszym, któremu udało się pokonać samotnie barierę 80 dni, był Francuz, Francis Joyon. Rejs zajął mu 71 dni i 22 godziny. Aktualny rekord należy do Brytyjki Ellen McArthur. Opłynęła świat na trimaranie w 71 dni 14 godzin 18 minut i 33 sekundy. Polak, kapitan Roman Paszke, zamierza ustanowić nowy rekord. W rejs dookoła świata wybiera się nowoczesnym katamaranem o nazwie Bioton.

Pływające studio
Kapitan Paszke osobiście nadzorował budowę katamaranu w stoczni Marstrom Composite w Szwecji. Zna go więc bardzo dobrze. – Trimaran jest bezpieczniejszy, ale katamaran szybszy – mówi. Bioton to pierwszy tej wielkości jacht. W jego budowie wykorzystano autoklawę, czyli piec do wypiekania pod ciśnieniem całych konstrukcji. Dzięki temu jacht jest bardzo wytrzymały, sztywny, a jednocześnie ma lekką konstrukcję. Waży tylko… 8 ton. Jest nowocześnie wyposażony. – To właściwie mini - studio telewizyjne – mówi kapitan. – Na łódce zamontowano 11 kamer. Nie mogę więc pokazać przed światem, że jestem załamany, że coś mnie dobija albo że sobie nie radzę. Kontakt z lądem jest bardzo ważny.

Dzięki temu rekordzistka Ellen McArthur nie upadała na duchu i pokonała różne kryzysy podczas swej podroży. Jacht oprócz tego wyposażony jest w samoster, czyli nowoczesny komputer reagujący na siłę i kierunek wiatru, przechył łódki. Dzięki temu podczas całego rejsu człowiek steruje zaledwie 1 procent czasu. Resztę załatwia mechanizm. – Mam nadzieję, że będzie sprawny przez cały rejs, bo awaria wyklucza dalsze żeglowanie – mówi Paszke. Mózgiem jachtu jest procesor główny, oparty na bardzo dokładnych sensorach, które uwzględniają nawet obrót masztu, czy jego lekki skręt na samej górze.

Wygrać z damą   Katamaran Bioton ma 28 metrów długości, 14 metrów szerokości. Wysokość masztu sięga 33 metrów fot. EAST NEWS / ANDRZEJ WRZESINSK Reguły gry
Rejs odbywa się według międzynarodowej formuły określonej przez Word Sailing Speed Record Council. Zasady są jasne: jednostka musi wrócić do tego samego portu, z którego wystartowała. Musi przeciąć wszystkie południki i równik. Dla bezpieczeństwa jachty nie mogą schodzić poniżej 63 stopnia szerokości geograficznej południowej. Jacht może pozyskiwać napęd tylko za pomocą żagli. Nie może korzystać z jakiejkolwiek pomocy z zewnątrz. Kapitan wie, że czyhają na niego niebezpieczeństwa. – Obawiam się usypiających rejonów, gdzie wiatry są tak słabe jak na Mazurach – mówi. – Ale za to występują tropikalne burze, które mogą przewrócić łódkę. Jak będę na pokładzie, nic się nie stanie, ale jak – nawet przy włączonym samosterze – pójdę się zdrzemnąć na 20 minut, to... – woli nie kończyć.

Kolosalne znaczenie podczas rejsu ma pogoda. Żeglarz jest o niej informowany na bieżąco. – Prognoza z telewizji w porównaniu z tym, co ja dostaję, to przepaść – mówi żeglarz. – Wiem, jakie warunki będę miał za 3 dni, za godzinę, za 15 minut. Sprawdzalność jest 100-procentowa – zapewnia. – Decyzje trzeba podejmować szybko, bo łódka płynie z prędkością 30 węzłów, czyli 15 metrów na sekundę. Kapitan Paszke musi pokonać około 25 tysięcy mil. Popłynie tą samą trasą co Ellen McArthur. – Ellen jest bardzo dzielna i nie do zdarcia. Ma olbrzymie doświadczenie. Cieszę się, że mam takiego przeciwnika. Jak przegram, zawsze mogę powiedzieć, że z damą nie wypadało wygrać. Na pamięć znam każdy dzień z jej rekordowego rejsu – mówi nasz śmiałek Roman Paszke.

SAMOTNE REJSY DOOKOŁA ŚWIATA
1968–1969 – Robin Knox-Johnston, Wielka Brytania – 313 dni
1970–1971 – Chay Blyth, Wielka Brytania – 293 dni
1985–1986 – Dodge Morgan, USA – 150 dni
1989–1990 – Titouan Lamazou, Francja – 109 dni
2004 – Francis Joyon, Francja – 72 dni
2005 – Ellen McArthur, Wielka Brytania – 71dni
2007 – Roman Paszke, Polska – ?

Dostępna jest część treści. Chcesz więcej? Zaloguj się i rozpocznij subskrypcję.
Kup wydanie papierowe lub najnowsze e-wydanie.